Jessica Nell, eigenaar StoryNell communicatie en events

Jessica Nell, eigenaar StoryNell communicatie en events

Jessica Nell, eigenaar StoryNell communicatie en events

Jessica Nell

Jessica Nell

Ooit had Jessica Nell de droom om dierenarts te worden. Op de middelbare school bleek alleen dat de exacte vakken haar niet zo goed lagen. Die vakken waren voor haar echt als het leren van een vreemde taal die je maar niet onder de knie krijgt. De droom om dierenarts te worden moest zij hierdoor uiteindelijk aan de kant zetten. Gelukkig had Jessica toen al veel interesses. Als klein meisje schreef zij al verhaaltjes, gedichtjes en leerde ze graag talen. En met een moeder die altijd al vooraan stond als er iets georganiseerd moest worden, zat het organiseren van evenementen ook Jessica inmiddels in het bloed. Die twee dingen kwamen perfect samen in een baan als content & event coördinator bij multinational 3M, waar zij jaren werkte naast het volgen van een studie Crossmediale Communicatie aan de Hogeschool Rotterdam.

Jessica is dankbaar voor alle kennis en ervaring die ze in het vak heeft opgedaan, maar ze kwam erachter dat werken in zo’n groot bedrijf ook haar nadelen heeft. ‘Je draait mee in een groot apparaat waardoor besluitvorming soms langzaam gaat en je soms meer met procedures bezig bent dan het echt uitoefenen van je vak.’ Ze nam daarom eind 2017 een rigoureus besluit. Jessica sprong in het diepe en begon haar eigen onderneming StoryNell.

StoryNell

‘Veel bedrijven zien de waarde in van goede communicatie, die meer is dan alleen een commerciële boodschap uitsturen. Waar velen alleen tegenaan lopen is dat het plannen, bedenken en schrijven van goede teksten voor alle kanalen en het organiseren van evenementen veel tijd kost. Met haar onderneming StoryNell helpt Jessica Nell bedrijven graag bij het overzetten van een boodschap in een creatieve campagne met sterke teksten en goed georganiseerde zakelijke evenementen.’

Tot nu toe gaat het goed. Veel van de eerste opdrachten komen via het netwerk dat Jessica al heeft opgebouwd, maar ze vindt het juist leuk om nu ook in contact te komen met hele andere bedrijven en branches. ‘Je breidt zo je netwerk uit, maar komt ook op veel nieuwe plekken’. Ze vindt het heerlijk om te puzzelen op een websitetekst of nieuwsbrief en erover mee te denken hoe je dat zó kunt opzetten dat de klant van je opdrachtgever echt enthousiast wordt van wat je doet.

‘Dat geldt ook voor evenementen organiseren. In dit vak betekent het vaak dat je heel veel ballen tegelijk moet hooghouden, oog moet hebben voor details, en dat alle zaken die je gepland hebt op het laatste moment als een soort trechter bij elkaar komen. Wanneer alles op zo’n piekmoment goed verloopt en klanten met een lach naar huis gaan of oprecht enthousiast zijn, dáár doe je het voor. Dat gevoel maakt altijd alles goed van het harde werk dat je ervoor gedaan hebt. De opdrachtgever is dan blij, maar je bent zelf minstens zo blij.’

Ondernemen

‘Je eigen bedrijf beginnen en doen wat je leuk vindt, betekent ook leren ondernemen. Waar je eerst jarenlang je werk op basis van ervaring deed, moet je nu in sommige opzichten ook bij het begin beginnen. Hoe zit alles met de belasting, waar ga je je opdrachten vandaan halen, welke voorwaarden moet je opstellen, hoe maak je een ondernemersplan? En je moet natuurlijk wennen aan de onzekerheid waar iedere ondernemer mee te maken heeft.’

‘Er komt best veel op je af. Maar iedere keer kom je een stapje verder. Af en toe knijp je jezelf dan ook even: Je bent het gewoon aan het doen! Jessica is kritisch op haar eigen werk en zegt dat je dan af en toe even vergeet tegen jezelf te zeggen dat je best trots mag zijn op wat je neerzet. Je wilt vaak al zijn waar je misschien pas over vijf jaar kunt zijn. Gelukkig zijn er dan ook altijd mensen om je heen die zeggen dat je het goed doet. Dat geeft je dan echt een boost en het vertrouwen dat je goed bezig bent.’

Op dit moment pakt ze het zo aan dat ze vooral meters maakt met opdrachten binnenhalen. Via eigen netwerk, LinkedIn en freelancewebsites. Veel ervaring opdoen en een klantenbestand opbouwen. Tussen het werken door stelt ze zichzelf steeds een doel om haar onderneming een stukje professioneler te maken door de ‘randzaken’ en haar eigen marketing goed op orde te brengen.

Toekomst

Een goed gelezen column in de krant of een online platform ziet Jessica Nell als een droom. Het liefst herkenbare zaken uit het dagelijks leven op een verfrissende manier en een tikje humor geschreven. Soms kan ze zich irriteren aan het feit dat mensen in de media elkaar vaak napraten zonder op de hoogte te zijn van feiten. Columns schrijven over iets dat speelt in de maatschappij, maar juist de andere kanten van de publieke opinie belichten, dat zou ze daarom een leuke uitdaging vinden. Dat hoeven niet perse journalistieke stukken te zijn, maar gewoon teksten die bedoeld zijn om mensen over een andere kant te laten nadenken. ‘Dat is ook een beetje mijn rebelse kant. Net even iets anders willen zeggen dan de rest en anderen soms ook stimuleren niet maar te zeggen wat de rest doet of zegt’.

Wat betreft evenementen, de andere tak van haar onderneming, zou Jessica het te gek vinden om over een paar jaar een terugkerend succesvol evenement opgezet te hebben uit naam van haar eigen onderneming. Dat kan op allerlei gebied zijn. ‘Ik heb zoveel interesses, dat kan echt nog alle kanten op gaan. Genoeg te dromen dus! En ik heb wel eens gelezen dat het opschrijven van je dromen de eerste stap is om ze ook te realiseren, dus wie weet waar dit artikel toe leidt haha’.

Tips voor ondernemers

Een tip die Jessica laatst zelf kreeg en waar ze veel aan heeft: ‘Denk niet vooraf over álles teveel na. Soms moet je gewoon doen en dan perfectioneren en niet perfectioneren en dan pas doen’. Echt een waardevolle tip wat Jessica betreft. Ondernemen is soms een beetje pionieren, dingen proberen en gaandeweg leren. Dat helpt om de gang erin te houden.

En boven alles: stop passie in wat je doet en ben oprecht in je contact met mensen. Dat zorgt voor fijne relaties en een goede samenwerking.

Je kunt contact opnemen met Jessica via jessica@storynell.nl of via de website.

 

Dit portret is mede mogelijk gemaakt door Buro Freecon.

Lees ook andere interessante portretten, zoals bijvoorbeeld van Hans Koedam,  Eric van der Velden en Victor Toxopeus.