Michelle de Bruijn
fotograaf: Celine Verhoef

 

Michelle de Bruijn

Michelle de Bruijn besloot na haar HAVO zich volledig te richten op het schaatsen waar ze als topsporter actief in was. Een opleiding paste destijds niet in haar tijdsplanning.
Ze nam een baan bij de Rituals en richtte zich vooral op de mogelijkheid de Olympische Spelen te halen. Toen dat uiteindelijk toch niet haalbaar bleek ging Michelle zich beraden op wat ze dan wilde.

Ze ging aan de slag als recruiter bij een bureau dat gespecialiseerd is in arbeidsbemiddeling voor IT professionals. Her en der om zich heen zag ze mensen wegvallen die ten onder gingen aan de druk om te scoren binnen het bedrijf.
Collega’s kregen last van paniekaanvallen of raakten in een burn out.
Michelle zag het aan en wist heel duidelijk dat zij dat niet wilde laten gebeuren.

In gesprekken met de directie gaf ze vanuit haar eigen interesse in de mens aan, wat ze zag gebeuren en wat mogelijkheden zouden kunnen zijn om die cultuur aan te pakken. Er werd wel naar geluisterd, maar op de lange termijn veranderde er niets.

Haar ontdekking was dat ze een andere manier van werken voor zich zag. Op voorwaarden die fijn zijn voor de werknemer binnen een bedrijf. Ze zag ook dat dat heel lastig is om in de hand te hebben. Al snel ontstond dan ook het idee dit voor zichzelf te gaan doen. Ze wilde zelf haar werktijden bepalen en de klanten kiezen, zodat wat je doet daadwerkelijk bijdraagt aan je geluk.

Happy-atwork

In eerste instantie richtte Michelle de Bruijn zich op recruitment, dat was wat ze leuk vond en waar ze al kennis in had.
Vanuit het recruitment hoor je van zowel werknemers als werkgevers heel veel over de bedrijfscultuur.
Michelle signaleerde ook daar de problemen waar ze al mee aan de slag wilde.

Omdat ze zelf altijd heel bewust bezig is met wat ze wél wil, besloot ze dat voor anderen ook te kunnen inzetten.
In haar onderneming werd ze naast recruiter ook werkgelukdeskundige waar ze een HBO opleiding voor volgde.
De kennis was er al om individuen op weg te helpen, maar Michelle vindt het ook interessant te weten hoe ze bedrijven kan helpen de switch binnen hun bedrijfscultuur te maken.

Door haar kennis en interesse in de mensen rolde ze eigenlijk bijna automatisch in deze nieuwe rol die haar heel goed blijkt te passen. Door wat ze al heeft gezien weet ze het verschil te maken.

Ze zit nu midden in de transitie van recruitment naar werkgeluk.
Recruitment zorgt op dit moment voor een goed inkomen, maar is niet de richting die ze uit wil.
Ze vindt het heel leuk om te doen, maar niet leuk genoeg als ze de zaken afweegt.

Werkgeluk is de richting die ze opgaat, omdat dat is wat ze nog veel leuker vindt om te doen.
Met Happy-atwork richt Michelle zich met haar klanten op de vraag wat ze nodig hebben om op een fijne manier aan het werk te zijn. Daarmee bedoelt ze niet dat je de hele dag op je yoga mat ligt en havermout eet, maar juist dat je op een nuchtere manier kijkt naar hoe je erbij staat. Wat vind je zelf belangrijk en hoe verhoudt zich dat met de vraag van je werkgever. Steun van je werkgever, maar ook van je omgeving is daarbij een belangrijke factor.  

Ondernemen & zichtbaarheid

Het ondernemen was voor Michelle de Bruijn een middel om haar leven zo in te richten dat ze er blij van wordt. Zodat ze kan sporten op tijden dat ze dat wil, de klanten kan kiezen die ze wil en de werktijden zelf kan bepalen.

Inmiddels is ondernemen onderdeel van haar leven en geniet ze er ook echt van.
Het is zo leuk omdat ze bewust kan creëren waar ze mee aan de slag wil.
De combinatie van opdrachten als recruiter en het helpen van bedrijven op weg naar een goede bedrijfscultuur en samenwerking tussen management en medewerkers bevalt haar heel goed.

Onlangs heeft ze een pilot gedraaid voor individuen die op zoek zijn naar meer werkgeluk.
Vanuit de psychologie en wetenschap komen deelnemers er achter op welke gebieden ze onvoldoende voor zichzelf kiezen.
Met verschillende opdrachten en oefeningen kunnen zij zelf aan de slag om meer werkgeluk te creëren.

Als recruiter was Michelle via  LinkedIn  al heel zichtbaar en dat is ook waar de meeste klanten vandaan komen.
Op LinkedIn deelt zij vooral haar expertise op het gebied van werkgeluk. Door structureel zichtbaar te zijn en kennis te delen, weten veel mensen en bedrijven haar via dit kanaal te vinden. 

Omdat LinkedIn een medium is waarop je veel moet zenden, kost het veel tijd.
Michelle besteedt daarom haar socials gedeeltelijk uit. Ook op Instagram is ze heel zichtbaar door drie keer per week te posten.

Toekomst

Michelle de Bruijn plant haar toekomst aan de hand van haar eigen werkgeluk. Dat is haar uitgangspunt.
Niet vanuit de omzet die ze moet draaien om daadwerkelijk haar doelen te bereiken, maar vanuit wat ze nodig heeft om die doelen te kunnen bereiken.
Een ton per jaar zegt haar niets als dat zou betekenen dat ze zo hard moet buffelen dat het al haar plezier in werken en privé ontneemt.

Ze heeft met haar vriend een gezamenlijke droom waar ze naar toe werken en maken een realistische planning hoeveel klanten ze daarvoor nodig heeft om dat te halen. Daarvoor zet ze in op twee pijlers, de programma’s voor individuen die passief inkomen opleveren en een salesplan om met bedrijven aan de slag te gaan.

Het gaat dan wel om een strakke planning, maar wel een planning waarin privé en werkplezier worden meegenomen. Want als dat allemaal goed loopt en leuk is, kost een strakke planning geen moeite aldus Michelle.

Tips voor ondernemers

Maak bewuste keuzes binnen je werk vanuit wat je echt graag wilt en wat je stip op de horizon is waar je naar toe werkt. Accepteer daarin dat je bepaalde keuzes moet maken om dat resultaat te behalen.

Vorm voor jezelf een duidelijk beeld wat je nodig hebt om werkelijk gelukkig te zijn met wat je doet.

Besteed dingen uit die een ander beter kan om het jezelf zo gemakkelijk mogelijk te maken.  



Dit portret is mede mogelijk gemaakt door Buro Freecon en  Typisch Winnifred.

Lees ook andere interessante portretten, zoals bijvoorbeeld van Sammy RamekersKim Sue Palm en Robin Westerveld.

Check ook onze te gekke website www.loonstrokie.nl en doe mee aan de win acties op https://www.instagram.com/loonstrokie

Van elke ondernemer kan je iets leren. Daarom portretteert Buro Freecon veel lokale ondernemers en schrijven wij hun verhaal voor jou. Misschien ken je ze wel en vertellen ze zaken die ook goed voor jouw bedrijf zijn. Doe er je voordeel mee! En wil je ook een gratis portret, stuur even een mailtje dan nemen we contact met je op.

Klik hier voor alle portretten.