Sammy Ramekers

Sammy Ramekers

  Sammy Ramekers is iemand die er altijd vol voor gaat. Zo kreeg ze op de basisschool het advies om de MAVO te gaan doen. Ze gaf zelf aan liever HAVO/VWO te willen, mocht dit proberen en ging door hard werken in het tweede jaar al naar het VWO. Vooral door haar inzet lukte het om binnen 6 jaar haar VWO af te ronden. Na haar middelbare school rondde ze de PABO in 3 jaar af en stond ze voor de klas. Echter had ze het gevoel dat er meer was naast het lesgeven en besloot ze een hele andere weg in te slaan. Via via kreeg ze een baan bij de Rabobank. Daar begin je onderaan en groei je door waar mogelijk. Dat lukte haar goed, maar ze wist toen ook al dat ze dit werk niet eeuwig zou doen. Een kennis startte ondertussen met de onderneming Flesje Prosecco. Uiteindelijk besloot hij hiermee te stoppen en verder te gaan met het ontwikkelen van onder andere zijn eigen Gin. Flesje Prosecco kwam te koop te staan en Sammy zag het meteen zitten om dat op te pakken. Het idee dat mensen niet altijd een grote fles open willen trekken en ze daarom kleine flesjes leveren, vond ze interessant. Zo begon ze haar ondernemers carrière in 2015. Inmiddels heeft ze Grapelicious opgericht als overkoepelend orgaan, omdat ze zich niet meer enkel en alleen op Prosecco richt.  

Flesje Prosecco

In eerste instantie nam Sammy Ramekers ook de bestaande website van Flesje Prosecco over. De site was na verloop van tijd toe aan vernieuwing. Sinds de website gemaakt is naar haar wensen en wat ze uit wil stralen, begon er nog meer groei te ontstaan. Vooral binnen de particuliere sector kreeg haar bekendheid met deze vernieuwde site meteen een boost. Flesje Prosecco levert kleine flesjes prosecco, maar ook grote formaten en andere wijnen. Vanaf een bestelling van 24 stuks is het ook mogelijk ze te laten personaliseren. Vooral op dit laatste ligt de focus. Sammy importeert veel van haar wijnen vanuit Italië en Oostenrijk en gaat alleen voor de goede, exclusieve wijnen. Ze levert vooral aan bedrijven, maar ook aan particulieren. De (gepersonaliseerde) flesjes zijn zeer geschikt als relatiegeschenk of voor in goodiebags. Maar ook zeer leuk als bedankje voor de gasten bij een huwelijk. De aflevering moet perfect zijn. Over het algemeen levert ze de wijnen via PostNL of DPD, maar bij spoedklussen of als ze de exacte levertijd niet kan garanderen, gaat Sammy zelf op pad. Dat klantcontact vindt ze ook erg belangrijk. Online kunnen klanten alles bij haar regelen, maar het leukste vindt ze het als ze hen ook persoonlijk ontmoet. De focus ligt op grote afname en ze heeft dan ook grote namen als klant. Eén van haar eerste klanten was Grando Keukens en inmiddels heeft ze geleverd aan Sint Franciscus Gasthuis, SS Rotterdam, ROC Flevoland, L’OREAL, Kyocera, van der Valk, Expedia en andere klanten in binnen- en buitenland. Omdat ze kiest uit kwalitatief goede en exclusieve wijnen, heeft ze weinig concurrentie.

Ondernemen

Sammy Ramekers is een self made ondernemer. Alles wat ze doet heeft ze zelf moeten uitvogelen. Van het inpakken van een wijnfles tot de opslag en levering. Ze wist er niets vanaf. Er waren zoveel vraagtekens en dat maakte het ontzettend spannend, maar door gewoon te starten leerde ze het allemaal. Inmiddels is ze gepokt en gemazeld en draait ze haar hand nergens meer voor om. Het liefst doet ze het nog allemaal zelf. Ook het plakken van de gepersonaliseerde etiketten waar ze enorm bedreven in is geworden. Speciaal voor haar worden de wijnflessen geleverd met blanco etiket, zodat ze elke fles kan personaliseren op de manier waarop de klant dat wil. Sammy vindt het belangrijk oplossingsgericht te denken. Krijgt ze een vraag, gaat ze meteen uitzoeken of dat mogelijk is binnen de tijd en vervolgens aan de slag. Ze denkt graag kostenbesparend mee met de klant en mede daardoor blijkt ze een gunfactor gecreëerd te hebben. Klanten komen steeds opnieuw graag bij haar terug. De combinatie van het ondernemen, een gezin en af en toe een project voor de klas vindt Sammy het leukste. Ze is graag onder de mensen en begint als vanzelf te stralen als ze over haar onderneming vertelt. Voor haar zichtbaarheid maakt ze gebruik van Facebook en Instagram, vooral om voorbeelden te kunnen laten zien wat de mogelijkheden zijn. De meeste klanten komen echter via mond tot mond reclame van andere enthousiaste klanten. Dat is iets waar Sammy ontzettend dankbaar voor is, dat ze trouwe klanten heeft die het verder vertellen. Buro Freecon draagt daar ook graag aan bij want onze ervaringen met Sammy zijn ook positief.  

Toekomst

Als haar drie jonge kinderen wat groter zijn, wil Sammy Ramekers graag zelf naar het buitenland om nieuwe wijnen en producten te onderzoeken. Alles wat ze levert moet iets speciaals zijn en ze heeft het idee dat er nog veel meer mogelijkheden zijn. Export naar het buitenland sluit ze daarbij ook zeker niet uit.

Tips voor ondernemers

Houd je zaken persoonlijk, handel snel met korte lijntjes en wees eerlijk naar je klanten wat je wel kunt en wat niet. Gewoon doen! Zoek naar mogelijkheden en oplossingen en dan kom je er altijd wel uit. Ga samenwerkingen aan, doe iets met elkaar en voor elkaar. Zelf organiseert Sammy met andere ondernemende dames bijvoorbeeld af en toe events. Kijk naar waar je kansen liggen en grijp ze als ze voorbij komen.

 

 

Dit portret is mede mogelijk gemaakt door Buro Freecon en  Typisch Winnifred

Lees ook andere interessante portretten, zoals bijvoorbeeld van Victor ToxopeusEva Rookmaker en Robin Westerveld.

Check ook onze te gekke website www.loonstrokie.nl en doe mee aan de win acties op https://www.instagram.com/loonstrokie/    

Van elke ondernemer kan je iets leren. Daarom portretteert Buro Freecon veel lokale ondernemers en schrijven wij hun verhaal voor jou. Misschien ken je ze wel en vertellen ze zaken die ook goed voor jouw bedrijf zijn. Doe er je voordeel mee! En wil je ook een gratis portret, stuur even een mailtje dan nemen we contact met je op.

Klik hier voor alle portretten.