Gerbrand van Ommen

Gerbrand van Ommen is een enthousiaste ondernemer die in de basis geïnteresseerd is in elke organisatie. Hoe zaken werken binnen een bedrijf en wat er voor de mens nodig is om binnen dat bedrijf te passen. Had hij volledig eigen keus in zijn toekomst gehad, dan was hij het allerliefst profvoetballer in de Kuip geworden. Echter kreeg hij de kans om ondernemer te worden en ook dat blijkt ontzettend leuk. Hij deed een opleiding in HR. En ging in loondienst werken binnen deze sector. In 2006 kreeg hij de kans om met een compagnon het bedrijf Bronsonn Recruitment op te starten. Sinds 2016 is deze organisatie veranderd in Vooq, een bedrijf gespecialiseerd in recruitment & assessment.

Vooq.

Met Vooq. richt Gerbrand van Ommen zich op het bemiddelen binnen de technische sector. Ze werven kandidaten met HBO/WO opleidingen die werkzaam zijn op het snijvlak van techniek in de sales, management én advisering. Zoals Gerbrand het benoemt :”De zachte kant van de techniek.” Vooq. is een kleine club van vijf man die klantgerichtheid hoog in het vaandel hebben staan. Bij recruitment werk je intensief samen met een klant en juist om die reden moet je je goed bewust zijn van de wensen van de klant. Voor het assessment gedeelte hebben ze een psycholoog in dienst die dat stuk volledig op zich neemt, maar de focus ligt op het recruiten van zowel starters als ervaren werknemers. De missie van Gerbrand van Ommen met Vooq. is om klanten succesvoller te maken met bevlogen mensen.  

Ondernemen

Gerbrand van Ommen vindt dat je als ondernemer constant begrenst wordt door je eigen mogelijkheden. Als ondernemer is hij resultaatgericht en altijd vol plannen, gefocust om kansen te pakken waar ze zich voordoen. De praktijk wijst echter uit dat je óf door tijdgebrek óf door beperkte financiële middelen of personeel beperkt wordt in de uitvoering. Waardoor niet alles mogelijk blijkt te zijn wat je zou willen ondernemen. Wat hij dan ook het mooiste aan ondernemen vindt, is het continu kijken of je toch die grenzen kunt verleggen. Als ondernemer begon Gerbrand net voor de crisis, in de tijd dat er een hoge werkeloosheid was. Doordat banen in de techniek bleven bestaan, kwam hij automatisch vaak binnen die sector terecht .  Wat er uiteindelijk voor zorgde dat hij én de crisis door kwam én inmiddels specialist is in commerciële functies technische sectoren. Hij pakte de kans, toen het zich voordeed. Gerbrand geeft aan dat het recruiten nu in feite lastiger is dan in crisistijd, omdat er nu veel concurrentie is en minder werkeloosheid. Mensen hebben soms meerdere sollicitatieprocedures lopen, dus het risico bestaat dat je veel tijd en effort in iemand steekt die uiteindelijk een andere keuze zal maken. ‘Risico’s die erbij horen’, aldus Gerbrand, hij weigert in ieder geval mensen een richting in te pushen, omdat dat uiteindelijk toch niet zal werken. Zelf pakt hij graag de sales op voor zijn bedrijf. Het voeren van gesprekken vindt hij heerlijk. Hoe groot ze ook worden, dat stukje zal hij nooit helemaal loslaten. Juist die kant van het vak was de reden om als ondernemer te starten.  

Zichtbaarheid en acquisitie

80% van het netwerken voor Vooq. gaat via LinkedIn. Hun eigen netwerk/database is na twaalf jaar ondernemen echter ook enorm gegroeid. Adverteren gebeurt toch ook nog steeds wel op vacaturesites. Op social media zoals Facebook plaatsen ze campagnes en berichten als ze iemand succesvol geplaatst hebben. Voor de zichtbaarheid is dit goed, maar klanten komen er niet via dit medium. Telefonisch contact komt ook veelvuldig voor, door mensen die via via naar Vooq. doorverwezen worden, omdat of de kandidaat of het bedrijf heel enthousiast over hen is. Het proactief achter je opdrachten aanzitten blijft enorm van belang.

Toekomst

De ambitie van Gerbrand van Ommen is om Vooq. intern te laten groeien. Daarin willen ze bewuste keuzes maken. Het doel is om binnen twee jaar van vijf man naar negen man te groeien. De paradox is dat het juist voor zijn eigen onderneming heel lastig is om precies die juiste persoon voor hun team te vinden. En dat terwijl ze zelf recruiter zijn. Maar zoals Gerbrand nu zegt: ‘Wat er nu bij komt móet echt passen binnen de club die er al zit. De uitdaging is om die personen te vinden die in combinatie met de oud gedienden het bedrijf naar een hoger niveau kunnen tillen’. Tips voor ondernemers

  • Breng focus aan, zoals in het geval van Vooq. op de technische sector.
  • Als ondernemer heb je nooit continu goede periodes. Zorg dat je ook de mindere periodes doorkomt door regelmatig tijd te besteden aan zaken die je leuk vindt buiten het werk. Je staat altijd ‘aan’, maar datgene waar het echt om draait is niet je werk, maar je privé. Zorg dat je je werk kunt blijven relativeren en privé kunt blijven genieten.

Dit portret is mede mogelijk gemaakt door Buro Freecon en  Typisch Winnifred

Lees ook andere interessante portretten, zoals bijvoorbeeld van Victor ToxopeusEva Rookmaker en Robin Westerveld.

Check ook onze te gekke website www.loonstrokie.nl en doe mee aan de win acties op https://www.instagram.com/loonstrokie/

 

Van elke ondernemer kan je iets leren. Daarom portretteert Buro Freecon veel lokale ondernemers en schrijven wij hun verhaal voor jou. Misschien ken je ze wel en vertellen ze zaken die ook goed voor jouw bedrijf zijn. Doe er je voordeel mee! En wil je ook een gratis portret, stuur even een mailtje dan nemen we contact met je op.

Klik hier voor alle portretten.