Eric Dik

Eric Dik

Eric Dik begon in 1998 zijn carrière als bakker en werkte bij verschillende bakkerijen. Sinds 2007 werkte hij bij bakkerij Vanmenno in IJsselstein. Een begrip binnen de Horeca, omdat het authentiek, rustiek en onder andere biologisch desem brood is, gebakken zoals dat in Frankrijk gedaan wordt. Eric was een zeer gepassioneerd bakker, echter, na zoveel jaar in de bakkerij was hij opgeklommen tot productie teamleider en miste hij de vakinhoudelijke uitdagingen. Het aansturen van mensen vond hij leuk, maar het met zijn handen werken is meer zijn ding. 


Toen hij voor zijn eigen huis een offerte liet maken voor een gietvloer kwam hij in contact met de eigenaren van het vloerenbedrijf. Er ontstonden leuke gesprekken over hoe het werk gedaan werd en dat klonk als een interessante uitdaging. Na enig wikken en wegen om zijn bakkerscarrière en een goede baan achter zich te laten om een nieuw vak te leren met nieuwe uitdagingen, besloot hij de baan aan te nemen.
Het gieten van vloeren bleek hem goed te liggen, maar het verwerken van beton ciré, wat het bedrijf ook bij tijd en wijlen deed, lag hem nog beter. 
Ook dit is een ambacht en dat blijkt simpelweg meer zijn ding. Steeds meer klusjes met beton ciré, een opkomende trend, werden hem toebedeeld. 

Ondertussen kreeg Eric steeds meer last van een opkomende epoxy allergie (epoxy is essentieel voor gietvloeren) waardoor het verwerken voor hem steeds lastiger werd. En diep in zijn hart wilde hij liever met beton ciré gaan werken en dáár zijn specialiteit van maken. Door zijn allergie kon zijn contract niet worden verlengd en hij besloot dat dit het moment was om voor zichzelf te beginnen.  

Arte Concreta

Arte Concreta is de naam van de onderneming van Eric Dik, waarmee hij vooral beton ciré gaat toepassen. Beton Ciré is een nieuwe trend die past bij de moderne industriële stijl van nu, het is een beton stuc laag die toegepast kan worden op elk glad oppervlak.
Eric bekleed er badkamers, keukens, wanden, vloeren en meubels mee. 

Het is verkrijgbaar in veel kleuren, is waterdicht en je kunt er vele soorten reliëf aan toevoegen. 
Het aanbrengen van beton ciré is zeer specialistisch en intensief werk. Het oppervlak bestaat uit wel vijf lagen en elke laag moet een dag drogen, dus het gehele proces duurt een week. 
Eric ziet inmiddels in elk glad oppervlak mogelijkheden voor beton ciré en hij maakte al vele mooie projecten. 
Hij gelooft enorm in het product en heeft cursussen en extra trainingen gedaan om nog mooier werk te leveren.  

Ondernemen

Eric Dik is op 1 juni gestart met zijn onderneming en had alles al tot in de puntjes voorbereid. Zijn doel is dé beton ciré expert te worden, daarnaast is hij zich ook aan het specialiseren in decoratieve Venetiaanse strucwerken. Het zich verdiepen in het ambacht geeft hem enorm veel energie en hij is trots op de dingen die hij al heeft mogen maken. 
Als ondernemer in dit vak onderscheidt Eric zich door kwaliteit, klantcontact en service. 
Hij vindt het heel belangrijk goed en netjes over te komen op de klant. Het gehele plaatje moet kloppen bij het luxe product wat hij verkoopt.

Dus zijn auto en zijn werkkleding stralen de zelfde netheid uit als het product wat hij neerlegt en service is daar onderdeel van. Eric vindt het heel belangrijk dat de klant tevreden is en gaat na afloop kijken hoe het eindresultaat is geworden wanneer de klant de ruimte heeft ingericht. Is er dan iets wat niet klopt, dan lost hij dit op, want tevreden klanten vindt hij enorm belangrijk.

De afgelopen tijd heeft Eric onderzoek gedaan naar zijn doelgroep en de opkomende markt van beton ciré. 
Er is niet heel veel concurrentie, waarschijnlijk omdat het heel specialistisch werk is. Eric gelooft er heilig in dat veel mensen dit product in de toekomst in hun huis willen. 
Ook omdat veel woonprogramma’s op televisie er meer aandacht aan gaan besteden. 

Eric heeft als starter al meteen de daadkracht die typisch is voor een ondernemer. 
Hij bedenkt bij elke optie een heel plan hoe dat voor hem zou kunnen werken.  

Zichtbaarheid

Eric weet dat hij het moet hebben van mond-tot-mond reclame, dat is zijn manier van netwerken. 
Als de klant blij is met het product, dan wordt dit vanzelf doorverteld. 

Zelf kan hij, als echte ambachtsman, ook enorm enthousiast vertellen over wat hij maakt en hoe hij het voor zich ziet.
Ook dat levert hem klanten op, heeft hij gemerkt. 

Met veel aandacht heeft hij zijn website gemaakt, zodat ook deze klopt bij het product wat hij aanbiedt. 
Daarnaast vindt hij het belangrijk de klant duidelijke informatie te geven, want dat is wat hij zelf ook verwacht. 
Hij promoot via Facebook en de bijbehorende facebook ads en ook zijn Instagram pagina is online gegaan.

Toekomst

De corona crisis baart hem enigszins zorgen, omdat de economische crisis daarop nog zal volgen. Het luxe segment waar hij het meest in zal gaan werken zou dan ook wel eens minder luxe aan kunnen gaan schaffen. 
Toch is hij overtuigd van het succes en hij is tevens nog steeds in staat af en toe een gietvloer te leggen, dus hij is zeker niet bang zonder werk te zitten. 
Mocht het wel zo ver komen, dan zijn er genoeg bakkerijen om te gaan werken in zijn oude ambacht, gezien de grote naam waar hij voor gewerkt heeft.

Dat geeft hem rust, maar het is niet zijn plan. Een echt tien jaren plan heeft hij niet. Aan de ene kant vindt hij het goed als hij klein blijft en genoeg opdrachten heeft om van te leven, zodat hij alles zelf in de hand houdt. 
Aan de andere kant zou hij het ook heel mooi vinden als hij groter groeit en hij mensen in dienst neemt die het werk uit gaan voeren en hij een sturende functie heeft. Maar Eric is ook realistisch en weet dat de toekomst mede afhankelijk is van de trends en de economie.

 

Tip voor ondernemers

Een goede voorbereiding is heel belangrijk, zowel in het vak zelf als in het ondernemerschap. 
Door zijn gedegen voorbereiding is Eric er helemaal klaar voor. 
De basis is een goede uitstraling en weten wat de mogelijkheden zijn.
Beperk je niet door lang te twijfelen als je weet dat dit is waar je goed in bent. Denk altijd in oplossingen.  

 

 

Dit portret is mede mogelijk gemaakt door Buro Freecon en  Typisch Winnifred.

Lees ook andere interessante portretten, zoals bijvoorbeeld van Sammy RamekersEva Rookmaker en Robin Westerveld.

Check ook onze te gekke website www.loonstrokie.nl en doe mee aan de win acties op https://www.instagram.com/loonstrokie

Van elke ondernemer kan je iets leren. Daarom portretteert Buro Freecon veel lokale ondernemers en schrijven wij hun verhaal voor jou. Misschien ken je ze wel en vertellen ze zaken die ook goed voor jouw bedrijf zijn. Doe er je voordeel mee! En wil je ook een gratis portret, stuur even een mailtje dan nemen we contact met je op.

Klik hier voor alle portretten.