Liesbeth Verheij

Liesbeth Verheij

Als klein meisje groeide Liesbeth Verheij op tussen haar ondernemende ouders in een modewinkel.
Ineke’s mode, de kledingzaak van haar moeder, opgericht in 1972.
De winkel bevindt zich al die tijd al aan de Bermweg in Capelle aan den IJssel, in de wijk Schenkel.
Of eigenlijk een dorp, zoals Liesbeth benadrukt.
Schenkel is een apart stukje Capelle waar iedereen elkaar nog kent.

De winkelstraat heeft inderdaad het charmante, gezellige en pittoreske karakter van een dorp.
Liesbeth groeide er op en deed de opleiding Detex, zoals vroeger gebruikelijk was wanneer je een kledingzaak wilde gaan runnen.
Nu kan ze zich dat niet meer voorstellen, een gespecialiseerde opleiding voor de zaak die je wil openen.
Als puber wilde ze de winkel eigenlijk helemaal niet overnemen, maar van lieverlee groeide ze er in en werd het haar uiteindelijke passie.
Liesbeth straalt dan ook als ze over de winkel en haar trouwe klanten vertelt. Het is precies waar ze gelukkig van wordt.

Ineke’s mode

Ineke’s mode is een begrip in de wijk Schenkel. Een damesmodezaak met vaste merken.
De collectie van de merken wisselt elke maand, zodat er steeds iets nieuws te vinden is.
Liesbeth Verheij heeft vooral vaste klanten en zelfs klanten die van oudsher al bij haar moeder in de winkel kwamen.
Toen waren het nog vele verschillende merken in alle maten die ze verkochten.
Nu ligt alles dichter bij elkaar en beperkt Liesbeth zich tot de merken en maten die ze al een tijd verkoopt en die het goed doen bij haar klanten.
Ook om haar winkel een meer eigentijds karakter aan te meten.

Het is een winkel waar een ieder even binnenloopt om snel te neuzen wat er hangt en ondertussen een praatje te maken met de verkoopsters.
Sfeer is heel belangrijk vindt Liesbeth en ze heeft dan ook alle aandacht voor haar klanten.
Ze weet wat bij een persoon past en haalt alles uit de kast om het haar klanten naar de zin te maken. Ze heeft oog voor detail en weet precies wat ze in huis heeft qua producten.

In het begin werkte ze samen met haar moeder, maar die is inmiddels met pensioen.
Liesbeth merkt dat winkelen tegenwoordig anders is dan vroeger.
Mensen komen al voorbereid binnen dus je moet meer parate kennis hebben om hen tevreden te stellen.
Vroeger was het meer luisteren naar wat klant zoekt en samen uitvinden wat past.
Nu is het veel directer.

De winkels in de straat vullen elkaar aan door het soort klanten wat ze trekken. Vind je het bij de ene kledingzaak niet, dan ga je naar de ander. En terwijl je naar je favoriete delicatessenzaak loopt, kijk je ook meteen even wat Ineke’s mode in de etalage heeft hangen.
Dat is wat Liesbeth zo leuk vindt aan de locatie.
Mensen zijn tegenwoordig veel mobieler en kunnen overal naar toe, dus ziet ze het als een compliment als ze dan juist bij haar komen winkelen.
Het draait allemaal om vertrouwen en dat vindt ze zo mooi aan haar werk.  

Ondernemen in coronatijden

Liesbeth Verheij heeft haar winkel in de coronatijd niet hoeven sluiten en dat deed ze ook niet.
Haar type klant en de zaak waren prima berekend op de 1,5 meter afstand zonder dat ze daarvoor allerlei maatregelen hoefde te treffen. Wat ze als extra aanbood was het winkelen op afspraak, omdat sommige mensen dat prettiger vonden.
Als ze zelf vond dat er voldoende mensen binnen waren, deed ze de deur even op slot.
Ter bescherming van zichzelf en haar klanten.

Het mooie van deze periode vindt Liesbeth dat meer mensen er bewust voor kiezen lokaal te winkelen.

Ze is blij dat ze open kon blijven en het winkelen bij haar nog steeds een ontspannen aangelegenheid kon zijn, want dat is wat het ook moet zijn. Ontspanning.
Ze merkte dat ook aan haar klanten, die even bij haar kwamen om uit de corona stress te komen. Zoals bijvoorbeeld verpleegkundigen uit het nabij gelegen ziekenhuis.

Liesbeth had daarbij profijt van de bloemenzaak naast haar die enorm goede zaken deed in corona tijden.
Doordat mensen buiten moesten wachten, namen ze ook een kijkje in haar etalage en kwamen ze soms even winkelen.
Een voordeel van een winkelstraat als deze.

Door corona werd de creativiteit in de winkel ook groter.
Ze wilden graag verkopen en maakten combinaties die ze eerder niet snel gemaakt zouden hebben, maar uiteindelijk wel goed verkochten. Je gaat met een andere blik kijken naar de mogelijkheden die je wel hebt en dat geeft een andere vibe. Mensen kwamen voor ‘thuiswerkkleding’ die lekker zit en representatief is tijdens conference calls, haar kleding kreeg ineens een andere functie en daar schakelde ze enthousiast in mee.

 

Ondernemen en zichtbaarheid

Liesbeth Verheij maakt voor haar zichtbaarheid online gebruik van Facebook en Instagram waar ze haar collecties laat zien.
Via Facebook merkt ze meer regionale reacties te krijgen en dus echte klandizie.
Op Instagram reageren ook mensen van verderaf die niet zo snel naar haar winkel zullen komen.
Haar website is vooral het visitekaartje van de winkel met foto’s van de merken en het personeel.

Deze vorm van zichtbaarheid kost veel tijd naast het managen en werken in de winkel en Liesbeth merkt dat ze daardoor minder tijd voor ondernemen heeft.
Ze ziet zichzelf meer als eigenaar van de winkel, met een passie voor het kleden van haar klanten, dan als ondernemer.
Ondertussen weet ze heel goed wat wel werkt en wat niet voor haar klanten en de winkels in de omgeving.  

 

Toekomst

Op dit moment is het niet de tijd om ver vooruit te plannen als ondernemer.
Aan het begin van het jaar dacht Liesbeth heel positief over de komende periode, volop plannen en ideeën, maar toen kwam corona.
Dat is het leven als ondernemer, vol ups en downs. Vooruit kijken is belangrijk, maar nu niet al te ver.
Liesbeth vindt het belangrijker dat ze deze periode eerst overleeft, want het sneeuwbaleffect van de 6% krimp van de economie zal nog volgen. Inhalen van wat ze verloren heeft aan inkomsten is nu prioriteit.  

Tip voor ondernemers

Doseer je voorraad en wees niet te enthousiast met inkopen. Daar heeft ze zich in het verleden wel eens op verkeken.
Doe wat je gelukkig maakt, anders werkt het niet.  


Dit portret is mede mogelijk gemaakt door Buro Freecon en  Typisch Winnifred.

Lees ook andere interessante portretten, zoals bijvoorbeeld van Sammy RamekersEva Rookmaker en Robin Westerveld.

Check ook onze te gekke website www.loonstrokie.nl en doe mee aan de win acties op https://www.instagram.com/loonstrokie

Van elke ondernemer kan je iets leren. Daarom portretteert Buro Freecon veel lokale ondernemers en schrijven wij hun verhaal voor jou. Misschien ken je ze wel en vertellen ze zaken die ook goed voor jouw bedrijf zijn. Doe er je voordeel mee! En wil je ook een gratis portret, stuur even een mailtje dan nemen we contact met je op.

Klik hier voor alle portretten.