Lazy Lama

Evelien & Rahim

Evelien & Rahim zijn een koppel en tevens de eigenaren van Lazy Lama.
Waar Evelien werkzaam was in de marketing en communicatie, heeft Rahim zijn achtergrond in de IT.
Het ondernemen zat er bij beiden altijd al wel in, ze deden allebei freelance klussen naast hun baan.

Met de komst hun dochtertje ontstond de interesse in duurzaam en veilig speelgoed.
Ze zagen dikwijls terugroepacties van onveilig speelgoed voorbij komen en dachten: ‘Dat moet toch anders kunnen.’

Zo gezegd, zo gedaan.
Want in maart 2018 openden ze daarom naast hun full-time banen een webshop in duurzaam en verantwoord speelgoed.

De achtergrond van Evelien in de marketing zorgde ervoor dat ze snel hun shop online zichtbaar konden maken. De IT achtergrond van Rahim was perfect om de technische kant van de webshop in te richten en continu te optimaliseren.
De webshop groeide gestaag en  al vrij snel werd de zolder, waar ze begonnen, te klein.
Ook de verbouwde garage, waar daarna naar werd uitgeweken, bleek al snel niet meer te voldoen. 
Zodoende was de eerste verhuizing naar een  extern magazijn een feit. Ondertussen vroegen klanten ook steeds vaker of zij het speelgoed in ‘het echt’ konden zien of dat zij het rechtstreeks  bij Lazy Lama konden ophalen.
|
Zo ontstond het plan voor een fysieke winkel. Rahim gaf zijn baan als eerste op om fulltime bezig te kunnen zijn met Lazy Lama en het de aandacht te geven die het groeiende bedrijf nodig had.
Begin van dit jaar volgde Evelien. Met een fysieke winkel was het onmogelijk ernaast als freelancer te blijven werken en ze wilden graag al hun tijd kunnen besteden aan dat wat ze zo leuk vinden, Lazy Lama laten groeien!

 

Lazy Lama

Na een gezamenlijke brainstormsessie, kwamen Evelien en Rahim unaniem uit op de naam Lazy Lama.
‘Lazy’ vanuit de gedachte dat je gemakkelijk kunt  winkelen vanuit je luie stoel, maar inmiddels dus ook in hun eigen winkel.
De ‘Lama’ staat symbool voor een eigenwijs karakter, want je als ondernemer toch wel moet hebben.
Lazy Lama is gevestigd aan de Bermweg in Capelle aan den IJssel, een knusse speelgoedwinkel die de juiste sfeer weet te raken.

Beide eigenaren zijn fulltime aanwezig en ze merken dat het hebben van een winkel naast de webshop, hun online klandizie alleen nog maar versterkt.
In de online wereld straalt een fysieke winkel  vertrouwen uit.
Ze zijn ontzettend trots dat het bedrijf nu al is uitgegroeid tot goedlopende webshop én fysieke winkel met mooie, duurzame kinderspullen. 


Ondernemen

Na de lancering van de webshop hadden Evelien & Rahim al snel veel klanten die hun naam doorvertelden en vol enthousiasme producten deelden. Veelal via het social media kanaal Instagram. 

Ook met de winkel merken ze dat het zo werkt.
Mond-tot-mond reclame is en blijft de beste reclame!

Ondernemen vinden ze heerlijk. ‘Elke dag kun je vernieuwen als je dat zou willen.’  
Het is enorm afwisselend, zonder dat het als werk voelt.
De fysieke winkel heeft als voordeel, dat ze ’s avonds echt de deur kunnen dichttrekken, iets wat in het begin  soms nog wel eens lastig was.
Dan wilden ze toch nog die ene vraag van de klant beantwoorden, ook al was het zondag of laat in de avond.
Inmiddels heeft de ervaring geleerd dat klanten niet per se direct een antwoord verwachten, maar dat zij gewoon de vraag stellen op het moment dat deze in hen opkomt.

Evelien en Rahim kijken continu of ze  nog iets slimmer bij Lazy Lama kunnen doen of dat er zaken zijn die meer tijd en geld besparen, zowel voor het bedrijf als voor klanten.
De uitdaging ligt vooral in het ontdekken wat er werkt en wat er niet werkt. Vallen en opstaan.
Dat je daarbij soms uit je comfortzone moet komen, kan  ingewikkeld  zijn, maar dat maakt dat je achteraf wel trots kunt zijn en ook echt stappen maakt. Als ondernemer word je dan ook continu uitgedaagd scherp te blijven en na te denken.

 

Zichtbaarheid

Mede dankzij hun inspanningen is Lazy Lama genomineerd voor de Beste Starter Award van de Stichting Shopping Awards.
In september is de uitreiking en ze weten al dat ze in de top 3 zitten. Een mooie opsteker voor al het werk dat ze verricht hebben. 

De opening van de fysieke winkel heeft Lazy Lama op diverse manieren aangekondigd.
Zowel online als in de plaatselijke krant.  Daarnaast maken ze actief gebruik van de socials Facebook en Instagram.
Af en toe ook met influencers, die zich binnen de doelgroep jonge ouders bevinden.
Qua vindbaarheid van de website wordt veel aandacht besteed aan zoekmachine optimalisatie, zowel organisch (SEO) als betaald (SEA).
En hebben zij diverse samenwerkingen met relevante platforms als Ouders van nu en de website Kidsproof.


Toekomst

Eén van de toekomstdromen is om speelgoed en accessoires voor de kinderkamer circulair te verkopen.
Als kinderen ergens uitgegroeid of mee uitgespeeld zijn, kan het product weer bij hen terugkomen en kunnen ze het opnieuw – voor een gereduceerd bedrag – verkopen.
Bijvoorbeeld ook aan  een doelgroep die minder te besteden heeft.
Op deze manier kunnen meer kinderen met hun duurzame speelgoed in aanraking komen. En wordt de levensduur van producten nog verder verlengd.

Evelien & Rahim hebben geen vijf-jaren plan, maar bekijken per half jaar steeds opnieuw waar ze staan.
Ze zitten dicht op de cijfers en bekijken regelmatig of ze nog steeds het juiste aan het doen zijn.

 

Tip voor ondernemers

Volg je gevoel, je ondernemershart.
Luister naar mensen om je heen, maar laat je niet te snel van de wijs brengen door de mening van anderen.
Als iets  goed voelt, durf dan  de stap te zetten.
Natuurlijk is het spannend en gaat het met vallen en opstaan, maar ga ervoor! Dat is het belangrijkste.
Je kunt altijd je plan aanpassen als dat nodig mocht zijn. Blijf scherp, kritisch en altijd jezelf verbeteren.
Het geeft een enorm  trots gevoel als je terug kunt kijken op hetgeen je zelf hebt gedaan en bereikt.




Dit portret is mede mogelijk gemaakt door Buro Freecon en  Typisch Winnifred.

Lees ook andere interessante portretten, zoals bijvoorbeeld van Sammy RamekersEva Rookmaker en Robin Westerveld.

Check ook onze te gekke website www.loonstrokie.nl en doe mee aan de win acties op https://www.instagram.com/loonstrokie

Van elke ondernemer kan je iets leren. Daarom portretteert Buro Freecon veel lokale ondernemers en schrijven wij hun verhaal voor jou. Misschien ken je ze wel en vertellen ze zaken die ook goed voor jouw bedrijf zijn. Doe er je voordeel mee! En wil je ook een gratis portret, stuur even een mailtje dan nemen we contact met je op.

Klik hier voor alle portretten.