Wilfred Poleij

Wilfred Poleij

Wilfred Poleij is geboren en getogen in Zeeland, in Yerseke, dé mosselplaats van die omgeving. Hij komt dan ook uit een echt arbeidersgezin en hielp al vroeg mee in de mosselenbranche. Na het VMBO en het MBO wilde hij HR gaan studeren aan de Hogeschool Rotterdam om vervolgens in Zeeland aan het werk te gaan. Toen hij afgestudeerd was, bleek dat er in Zeeland welgeteld 7 vacatures voor hem waren tegen 250 in Rotterdam en omgeving.

De keus werd toen snel gemaakt en Wilfred liet Zeeland achter zich. Bij de start van zijn carrière liep hij zomaar wat uitzendbureau’s binnen waar hij vaak te horen kreeg dat ze geen HBO personeel nodig hadden. Er was echter één directeur die toch om zijn CV vroeg en deze nam hem meteen aan.

Wilfred mocht bij een grote klant een intern uitzendbureau managen als HR Interim. Het was een extra service van het bedrijf die ze draaiden. Het bleek meteen een pittige periode, het was in 2007, de periode nét voor de crisis met een enorme krapte op de arbeidsmarkt. Wilfred leerde op deze manier wél alles wat hij moest leren. Hij deed het werven en selecteren, de risico inventarisaties en payroll. In 2015 had hij graag de zaak over willen nemen, maar dit was helaas niet gelukt. Hij wilde altijd al directeur van een onderneming worden en zag toch wel kansen. De overname ging niet door, maar hij besloot toch als ondernemer te starten.

Work-Staff Personeelsdiensten

De start van zijn Work- Staff Personeelsdiensten vond Wilfred Poleij behoorlijk spannend. Alles kon immers nog fout gaan. Er zat een groot gedeelte eigen geld in en hij zag meteen in dat hij niet afhankelijk moest worden van één of twee grote klanten. Hij maakte een plan op basis van de klanten die hij had en hoe hij kon uitbreiden.
Hij was begonnen met een collega, een recruiter, en na 1, 5 jaar kwam er iemand bij voor de sales, nog een half jaar later kwam er een recruiter bij. Elk half jaar bekijkt Wilfred waar hij staat en hoe hij kan groeien, om vervolgens een nieuwe collega aan te nemen.

Uitbreiding van personeel betekent uitbreiding van het klantenbestand en andersom. Op deze manier ging hij in 2017 ineens als een speer met zijn onderneming. Work- Staff richt zich met name op haar doelgroep vanuit het praktijkgerichte onderwijs. Dat wil zeggen de logistieke branche, schoonmaakbranche, transport, productie en een gedeelte administratie. Inmiddels heeft hij 5 recruiters, een salesmanager en een staffunctionaris in dienst. Het bouwen van een vast team wat op elkaar ingespeeld is, kost tijd en dat beperkt tegelijkertijd de groei. Maar na vier en een half jaar weet Wilfred dat het hebben van een goed team heel belangrijk is en soms moet groei dan even wachten.

Zelfstandig werken binnen Work-Staff is belangrijk. De sales werknemer haalt de klanten binnen en de recruiters zoeken de kandidaten erbij. Het onderscheidende van Work-Staff volgens Wilfred is dat ze precies weten wat er speelt binnen bedrijven en binnen het arbeidsrecht. Ze zijn op de hoogte van de verschillende CAO’s. Dat vindt hij belangrijk en daarnaast wordt hij er vanuit de NEN-certificering ook streng op gecontroleerd.

Wilfred ziet zijn onderneming als HR dienstverlener, omdat ze ook een stukje scholing en HR-advies voor hun rekening nemen. Bij een aantal grote opdrachtgevers waar ze bij betrokken zijn, hebben ze in de ochtend een spreekuur met de betrokken kandidaten die daar hun vragen kunnen stellen en hun problemen kunnen voorleggen. Op die manier hoeven ze niet nog eens langs kantoor te komen. Ook zijn de recruiters één of meerdere dagen aanwezig om kandidaten op locatie in te schrijven en rondleidingen te geven.  

Ondernemen

Als ondernemer is Wilfred Poleij iemand die continu nadenkt over wat er nog beter zou kunnen. Toen hij nog in loondienst was en zelfs daar vóór, was hij al iemand die mee dacht en ook nu gaat dat steeds door. Hij heeft de arbeidsethos van zijn ouders in Zeeland overgenomen. Wat vandaag niet afkomt, moet vanavond of in het weekend. Hij heeft geen negen tot vijf mentaliteit en werkt ook in de vakanties stiekem nog wel door.

De start van zijn onderneming was pittig en hij heeft alles altijd zelf gedaan. Daardoor weet hij precies wat er binnen zijn onderneming gaande is. Dit maakt het ook moeilijker om zaken los te laten en over te dragen aan anderen. Het maakt hem ook trots om te zien waar hij nu staat als hij terug denkt aan de tijd dat hij startte vanaf zijn zolderkamer. Maar ook die beginperiode had zijn charme, het pionieren en werken vanuit huis of onderweg. Het was allemaal ontzettend leerzaam, maar het hebben van een eigen pand brengt wel meer rust en structuur vindt hij.

Hij is iemand die de kansen ziet liggen, hij denkt vooral in mogelijkheden. Nu is de tijd om te investeren in het zo breed mogelijk inzetten in de branche en de klanten. Daarnaast vindt hij het belangrijk oog te hebben voor zijn personeel waarbij de vraag ‘Wat wil je bereiken?’ centraal staat in de gesprekken die hij met enige regelmaat met hen voert.  

Zichtbaarheid

Met Work-Staff moet Wilfred het hebben van vindbaarheid en zichtbaarheid. Dit is voornamelijk op Social Media en regionale netwerkbijeenkomsten gericht op onze branche. Hij begon dan ook met het rondrijden in een bestickerde auto. Inmiddels weet hij dat dat er niet voor zorgt dat je klanten krijgt. Ook het adverteren in vakbladen en sponsoring heeft hij op een lager pitje gezet, simpelweg omdat het niet oplevert wat je er in stopt.

Zijn doelgroep bereikt hij met name via zijn bedrijfspagina op Facebook, zijn eigen website en vele online wervingskanalen. Verder gelooft hij heilig in koude acquisitie voor zijn onderneming. Het hebben van connecties is ook een pre, je netwerk vergroten vindt hij dan ook belangrijk.

Wilfred heeft het liefst dat de kandidaten zélf contact opnemen als ze een vacature tegenkomen. Het echte recruiten/matchen kost enorm veel tijd. Je benadert dan iemand met een vacature waar diegene niet op zoekt en dat kost meer tijd en energie. Daarom vindt hij het belangrijk dat zijn vacatures altijd up to date zijn, zodat zijn specifieke doelgroep gericht contact op kan nemen. Goede kandidaten móeten ze kunnen plaatsen en zijn doel is om alle kandidaten aan het werk te zetten.

 

Toekomst

Wilfred Poleij wil structureel blijven groeien en  het risico blijven spreiden, zodat hij niet omvalt als de markt verandert. Zijn toekomst doel is om te groeien naar 10-12 recruiters over een periode van 3-5 jaar. Iedere recruiter heeft dan 8-12 opdrachtgevers waar ze voor moeten werven, zodat het persoonlijk contact ook dan nog steeds goed blijft zowel met de klant als de kandidaten.

Met Work-Staff willen ze meer gaan kijken vanuit de kandidaat. Waar past deze persoon in plaats vanuit de klant die iemand op een plek wil hebben. Over vijf jaar wil Wilfred de groei verdubbelt hebben en waar hij nu in Den Haag en Leiden binnen de bedrijven werkt, wil hij dan misschien wel op beide plaatsen een eigen vestiging hebben of elders in het westen van het land.

 

Tip voor ondernemers

Blijf altijd dichtbij jezelf. Wijk niet af van de organisatorische visie die je voor ogen hebt. Houd vast aan wat je hebt bedacht.    




Dit portret is mede mogelijk gemaakt door Buro Freecon en  Typisch Winnifred

Lees ook andere interessante portretten, zoals bijvoorbeeld van Sammy RamekersEva Rookmaker en Robin Westerveld.

Check ook onze te gekke website www.loonstrokie.nl en doe mee aan de win acties op https://www.instagram.com/loonstrokie/

Van elke ondernemer kan je iets leren. Daarom portretteert Buro Freecon veel lokale ondernemers en schrijven wij hun verhaal voor jou. Misschien ken je ze wel en vertellen ze zaken die ook goed voor jouw bedrijf zijn. Doe er je voordeel mee! En wil je ook een gratis portret, stuur even een mailtje dan nemen we contact met je op.

Klik hier voor alle portretten.